Ca au fost inchise ziare, stim. Ca tremuram in fiecare luna in preajma zilei de leafa si facem 13-14 pe linga ATM cu cardul de teama ca iar ne intirzie salariile, stim. Ca au fost concediati peste 1500 de ziaristi anul trecut, “din cauza crizei”, iarasi stim. Ca mai urmeaza si anul asta sa ramina fara job inca pe atitia, putem anticipa.
Ca se dau mogulii cu capul de pereti, putem banui. Ca se vaieta ai lui SOV ca sint hartuiti de ANAF, am auzit pe la Realitatea. Ca Puterea are tot interesul sa tina presa cit mai aproape de faliment ca sa fie mereu dependenta de firimiturile pe care le arunca alde smecherii colorati politic din cind in cind si sa faca sluj din greu pentru supravietuire, stim de asemenea. La fel cum stim ca pe alde Seitan sau Boc ii doare in cot daca ne mai luam noi sau nu salariile, daca ne da patronul afara sau nu, ori daca ne da salariile pe carte de munca sau pe drepturi de autor, ca sa nu mai plateasca impozite.
Ceea ce nu stim – cel putin eu nu stiu si nici nu inteleg – este pentru ce mama dracu platesc alde Patriciu, SOV, sefu’ Voiculescu, zeci de consilieri “destepti”, scrobiti si cu vocabular bogat englez, daca nu au aflat pina acuma ca in UE guverne mai inteligente decit al nostru dau bani grei, sute de milioane, pe subventii si ajutoare pentru presa, ca sa o ajute sa supravietuiasca in mizeria asta de criza. Pina si Obama a anuntat ca va da o lege a subventiilor pentru presa dupa ce s-au prabusit nume grele ale presei din SUA.
Situatia in UE sta cam asa (pe un stiudiu facut de Asociatia Editorilor Europeni de Ziare):
Austria
În 2004 a intrat în vigoare Legea subvenţiilor pentru presă, iar Autoritatea pentru Comunicaţii a fost însărcinată să administreze şi să execute bugetul alocat anual de guvern. Procesul de selecţie a publisherilor care primesc subvenţii se face pe baza unei cereri de finanţare, analizată de Autoritatea pentru Comunicaţii, care se trimite până la data de 31 martie a anului în curs. Granturile sunt plătite în două tranşe, ultima în luna noiembrie. Pentru aplicaţii, e necesară completarea unei cereri de finanţare şi prezentarea bilanţului fiscal şi a actelor constitutive ale societăţii. Pe lângă subvenţii pentru distribuţia cotidienelor locale şi naţionale, care se pot primi anual, există şi posibilitatea de a solicita finanţare pentru dezvoltarea produselor, special pentru presa locală. Pe lângă aceste subvenţii, ziarele locale au posibilitatea să solicite finanţarea de cursuri, acoperirea totală a costurilor pentru angajarea de corespondenţi în străinătate, iar ziarele care oferă gratuit publicaţii pentru şcoli sau licee primesc o compensare de 90% din preţul de copertă.
Total: 12.837.999,07 euro, din care:
• pentru distribuţie: 2.443.499 (cotidiene); 2.081.499 (săptămânale)
• pentru pluralism: 6.645.000 (cotidiene) l pentru promovarea accesului la informaţii: 393.046
• pentru traininguri: 957.364
• pentru studii despre piaţa media: 257.549
• pentru altele: 50.000
• TVA: 10%
Belgia
Total: 6.474.000 euro (337.350-bani lichizi; restul de bani sunt acordaţi sub formă de reclamă guvernamentală)
• pentru publicaţiile din regiunea unde se vorbeşte limba franceză
• pentru promovarea accesului la informaţii şi traininguri
• TVA: 0%
Danemarca
Subvenţiile indirecte sunt acordate de stat prin reducerea TV pentru toate tipurile de publicaţii printr-un sistem de subvenţionare parţială (maximum 60%) a costurilor de distribuţie prin intermediul poştei, pentru ziarele locale şi regionale. Subvenţiile sunt acordate de FIH, un organism specializat în acordarea de granturi pentru IMM-uri şi industrie. Există şi un fond special la care ziarele cu apariţii zilnice cotizează anual cu o sumă proporţională cu tirajul şi unde se pot împrumuta când trec prin perioade de reorganizare a activităţii sau fac anumite investiţii.
Total: 192.744.000 euro, din care:
• pentru distribuţie: 47.500.000
• pentru pluralism: 145.244.000
• TVA: 0%
Finlanda
În Finlanda există două categorii de subvenţii. Prima se bazează pe fonduri venite de la guvern şi redistribuite de partidele parlamentare în funcţie de propriile necesităţi, în special pentru susţinerea ziarelor proprii. Cea de-a doua categorie de fonduri se acordă tuturor ziarelor interesate în dezvoltarea de produse sau servicii new media. Publisherii pot depune în acest sens o cerere de finanţare direct la Ministerul Comunicaţiilor şi Transportului.
Total: 18.500.000 euro, din care:
• pentru pluralism: 500.000
• pentru partide politice: 18.000.000
• TVA: 0% pentru abonamente 22% pentru vânzările stradale
Franţa
În Franţa, subvenţiile se alocă atât direct, cât şi indirect. Dacă suportul indirect se alocă sub formă de TVA redus, reducerea tarifelor de transport pe calea ferată pentru toate publicaţiile şi reduceri de tarife la distribuţia prin poştă, subvenţiile directe se acordă prin intermediul Fondului de modernizare a cotidienelor şi altor tipuri de presă. Pentru a putea beneficia de suport guvernamental, ziarele trebuie să fie înscrise în Comisia pariatară pentru publicaţii şi agenţii de presă. Printre investiţiile care pot fi finanţate: achiziţionarea de software, dezvoltarea de site-uri, trainingul personalului.
Total: 249.800.000 euro (subvenţii indirecte) 87.700.000 euro (subvenţii directe), din care:
• pentru distribuţie (subvenţii directe):
– livrarea la domiciliu a ziarelor – 8.250.000
– distribuţia şi promovarea presei franceze în afara graniţelor – 2.000.000
• pentru distribuţie (subvenţii indirecte):
– livrarea ziarelor prin poştă la tarife reduse, modernizarea canalelor de distribuţie presă, reduceri de tarife pentru transportul pe calea ferată – 249.800.000
• pentru pluralism:
– subvenţii acordate ziarelor care au încasări reduse din publicitate – 7.150.000
– subvenţii speciale pentru ziarele locale – 1.400.000
• TVA: 2,1%
Germania
Oficial, în Germania nu există subvenţii de la stat, dar au existat trei cazuri de ziare – ale căror nume nu au fost divulgate niciodată – care au primit ajutor guvernamental pentru a trece peste o perioadă dificilă. De asemenea, Deutsche Post oferă publisherilor de cotidiene tarife preferenţiale, de distribuţie, reduse.
• TVA: 7%
Italia
Oficial, în Italia nu există subvenţii acordate direct de stat, dar există publicaţii de nişă care primesc scutiri de taxe.
• pentru pluralism: 150.000.000 euro
• pentru distribuţie: 48.000.000 euro
TVA: 4%
Luxemburg
În Luxemburg, pe lângă reducerile de TVA, publicaţiile beneficiază de reduceri semnificative la tarifele pentru distribuţia prin poştă. Există subvenţii directe care se aplică potrivit unei legi ratificate în 1998 şi al căror cuantum se decide anual.
Total: 7.421.550 euro, din care:
• pentru distribuţie, conform unui tabel tarifar agreat de Parlament şi de reprezentanţii mass-media
• TVA: 3%
Ungaria
Subvenţii acordate exclusiv prin intermediul Fondului Cultural Naţional: 3.204.000 euro.
Pentru modernizarea presei scrise (în special pe partea de online): 64.500.000 euro
Pentru dezvoltare ediţii online: 359.848 euro
Altele: 2.841.000 euro
• TVA: 5%
Portugalia
În Portugalia se oferă subvenţii directe pentru modernizarea publicaţiilor, pentru asociaţiile profesionale/patronale, în vederea organizării de cursuri, seminarii, schimburi de experienţă, studii şi organizarea de gale anuale. Un alt tip de subvenţii sunt cele indirecte, prin reducerea cu 50% a tarifelor poştale pentru publicaţiile locale şi regionale.
Total: 7.870.000 euro, din care:
• pentru producţie: 570.000
• pentru distribuţie: 7.300.000
• TVA: 5%
Suedia
Consiliul Naţional de Subvenţii pentru Presă se ocupă de acordarea subvenţiilor către instituţiile de presă a două tipuri de subvenţii: operaţionale şi pentru distribuţie. Cele operaţionale se acordă ziarelor care ocupă locul al doilea pe piaţa unde se distribuie şi iau forma unor ajutoare financiare ca să compenseze încasările mai reduse din reclame. A doua subvenţie, acordată sub forma unor reduceri de tarife la distribuţia prin poştă, a atras anul trecut 140 de publicaţii, iar sumele oferite au ajuns la peste 900 de milioane de coroane. Pentru a aplica este necesară completarea unui formular, depunerea datelor financiare, iar ziarele trebuie să fie generaliste, cu peste 51% conţinut local, să fie distribuite numai în Suedia, indiferent de tiraje.
Total: 48.500.000 euro, din care:
• pentru producţie: 41.000.000
• pentru distribuţie: 7.500.000
• TVA: 6%
Dragut, nu? Prin comparatie, in Romanica, TVA este 19%. Ei, bine ca macar au aflat si aia de la Comisia Europeana de suferintele noastre. Dar nu au aflat de la presa, ci de la un europarlamentar, culmea, de la PSD, Ioan Enciu, care a facut astazi o interpelare catre Comisia Europeana, pentru a cere sprijin pentru presa din Romania .
Acuma, pentru ca nu trag nicio nadejde la la Clubul Roman de Presa care a ajuns un fel de adunare de gaini jumulite, ii intreb pe colegii de spatiu virtual cu functii inalte daca s-ar baga la o initiativa legislativa si o campanie pe subiect: Dan Voiculescu, Victor Ponta, Mircea Geoana, Adrian Nastase, Alina Gorghiu, Mihai Voicu, Crin Antonescu, Diana Tusa, Elena Udrea, Sever Voinescu.
alex :
March 25th, 2010 at 12:34 am
Deci tu zici ca pentru ca presa sa fie independenta politic, ar trebui sa primeasca subventii de la STAT? Imi scapa logica…
mitica :
March 25th, 2010 at 2:05 am
Toate tarile citate au chiar presa.La noi exista trusturile de manipulare si dezinformare.Asa ca statu’ face bine ca nu cheltuie bani publici pe ceva care are doar numele de presa.Sa cheltuie banu’ propriu mogulii.Ca voi nu sinteti in stare sa iesiti cu produse credibile care sa se vinda.Ca sa vedeti ca boboru’ nu-i prost cum credeti voi, uitati-va la tiraje vindute, sau la audienta.
Ce puii mei!
felix motanu :
March 25th, 2010 at 8:43 am
afara o fi presa…ce faceti voi aici sclavilor numai presa nu se poate numi..tupeul vostru jegos chiar nu mai are nici o limita?
felicia chat :
March 25th, 2010 at 9:23 am
eu sunt de acord cu acea parte scrisa cu rosu de aici :
http://riddickro.blogspot.com/2010/03/subventii-drop-dead.html
Plano10 :
March 25th, 2010 at 9:45 am
Ii credeti atat de fraieri pe Basescu si pe Boc sa mai si subventioneze presa care ii critica.
Mogulii au castigat bani multi, ani de zile. Acum ar trebui sa mai scoata bani din rezerva pana trece hopul.
Mila de la Base primesc, prin publicitate de stat, doar… organele cuminti
indira :
March 25th, 2010 at 1:44 pm
Draga Adriana, stimata colega,
Etichetele se pun adesea intr-o mare necunostinta de cauza. Asta apropos de “gaini jumulite”. Mai cerceteaza, mai intreaba. Adevarat e ca cercetarea post-factum, dupa pusul stampilei e cam neprofesionista.