Marea Britanie si UE redeschid discutiile despre Brexit

Echipele de negociere britanice si europene sunt la Bruxelles saptamana aceasta pentru a negocia Protocolul din Irlanda de Nord. Ministrul britanic pentru Brexit, Lord David Frost, si vicepresedintele Comisiei Europene responsabil pentru relatiile cu Regatul Unit, Maros Sefcovic, au spart gheata vineri.

UE propune sa reduca documentele pentru britanici cu 50% si controalele asupra produselor alimentare si de protectie a plantelor cu 80%. Marea Britanie vrea sa negocieze un nou acord privind Brexit si sa inlature Curtea Europeana de Justitie ca arbitru in disputele de frontiera. Sunt asteptate negocieri lungi si dure, asa cum au fost pana acum. Scopul este de a pune capat tensiunilor cu unionistii pro-britanici din Irlanda de Nord, foarte suparati de Protocolul semnat de Boris Johnson cu Uniunea Europeana (UE).

Acest protocol este o anexa la Tratatul de iesire al Regatului Unit din UE. Este solutia gasita de ambele parti pentru a putea duce la bun sfarsit Brexitul radical pentru care a optat Boris Johnson. Evita, pe de o parte, granita rigida dintre Irlanda de Nord si permite sa existe in continuare o unitate economica pe insula Irlanda intre Republica Irlanda (teritoriu european), in sud, si Irlanda de Nord (teritoriu britanic) , in nord-est. Acordurile de pace din 1998 dintre unionisti-loialisti pro-britanici si republicani pro-irlandezi au pus capat celor treizeci de ani de conflict armat. Acordul de pace prevede ca Irlanda sa nu existe frontiera. Brexitul lui Johnson a implicat o frontiera pentru ca a scos Marea Britanie din uniunea vamala si piata unica.

Tradarea unionistilor

Protocolul evita granita deoarece aliniaza Irlanda de Nord, partial, cu UE. Irlanda de Nord ramane in piata unica si uniunea vamala, in timp ce restul Regatului Unit (Anglia, Tara Galilor si Scotia, care se afla pe insula Marii Britanii) ramane in afara. Aceasta inseamna mutarea frontierei UE catre coasta Irlandei de Nord. Cu alte cuvinte, stabileste o piata interna britanica si protejeaza piata interna europeana. Aceasta a fost de acord cu Johnson in decembrie 2019. El a facut aceasta concesie pentru a incheia acordul Brexit. Pentru a-l inchide, el i-a tradat pe unionistii nord-irlandezi, care erau partenerii sai guvernamentali si care s-au opus Protocolului. Johnson a semnat-o in ciuda faptului ca a prejudiciat interesele unionistilor, care nu si-au dorit granite interne in Regatul Unit.

Problemele din Irlanda de Nord au inceput la 1 ianuarie 2020, de indata ce Brexitul a fost finalizat. In primul rand, unionistii au pictat graffiti amenintatori impotriva irlandezilor la punctele de frontiera. Apoi oamenii de afaceri au spus ca Protocolul semnat nu este fezabil. Apoi tulburarile din martie si aprilie provocate de tinerii loialisti-unionisti care au lasat raniti peste o suta de politisti si principalele grupuri paramilitare loiale pro-britanice (UVF, UDA si Comandamentul Mainilor Rosii) care si-au retras sprijinul pentru procesul de pace.

Problemele cu documentele si controalele la frontiera au determinat guvernul Johnson sa activeze unilateral perioada de gratie prin eliminarea controalelor la frontiera. UE a luat masuri legale impotriva Regatului Unit pentru nerespectarea acordurilor privind Brexit. Aceasta plangere a fost temporar paralizata de UE pentru a preveni escaladarea tensiunii in teritoriu.

Propunerea britanica

Cu aceasta mare de fundal se negociaza. Propunerea britanica este precizata intr-un document prezentat de Guvern in Parlament pe 21 iulie. In document, el solicita eliminarea oricarui rol pe care l-ar putea avea institutiile europene in Marea Britanie, inclusiv Curtea Europeana de Justitie. Acesta solicita rescrierea unor parti mari ale protocolului, inclusiv articolul 5, care acopera controalele Brexit si documentele vamale, si articolul 12, care se ocupa de monitorizarea si punerea in aplicare a acordurilor. Si sugereaza modificarea articolelor 6 si 7 privind protectia pietei interne britanice. Guvernul britanic se plange ca implicarea UE in monitorizarea acordului „genereaza neincredere si probleme”.

Regatul Unit isi propune sa continue implementarea partiala a Protocolului, asa cum s-a intamplat de la 1 ianuarie, prin perioada de gratie, activata unilateral de guvernul britanic si prelungita pe termen nelimitat. Guvernul britanic cere, de asemenea, UE sa suspende actiunile legale intreprinse impotriva Regatului Unit pentru ignorarea acordurilor. Si ca perioada de gratie nu are limita intrucat considera ca faptul ca sunt limitate provoaca crize dupa alta si impiedica ambele parti sa intre in miezul problemei.

Un nou sistem de reglementare dual

De asemenea, propune eliminarea documentelor vamale generale pentru comerciantii care vand din Marea Britanie in Irlanda de Nord. In schimb, ar fi aplicat un sistem de „incredere si verificare” numit „cutie de onestitate”, prin care comerciantii si-ar inregistra vanzarile intr-un sistem simplu care ar permite inspectia lanturilor lor de aprovizionare. Aceasta ar fi insotita de o noua legislatie privind sanctiunile pentru nerespectarea Protocolului.

Si solicita un nou sistem de reglementare dual prin care produsele fabricate sau SPS pot fi vandute in Irlanda de Nord, cu conditia sa respecte „standardele din Regatul Unit sau UE stabilite de autoritatile de reglementare din Regatul Unit sau UE”. Acesta este un punct foarte delicat pentru UE. Ar permite Regatului Unit sa rezolve problema taxelor vamale impuse produselor europene vandute in Irlanda de Nord pe masura ce acestea trec prin Anglia sau insula Marii Britanii. Dar acest punct a fost introdus tocmai ca o protectie a UE pentru a preveni intrarea produselor substandard pe piata unica prin usa din spate a Irlandei de Nord.

Raspunsul european

Ca raspuns, UE si-a prezentat propunerile pe 13 octombrie in patru domenii, identificate ca fiind cele mai controversate: chestiuni sanitare si fitosanitare, vama, medicamente si angajamentul de a participa la Irlanda de Nord. „Aceste propuneri sunt reactia noastra la dificultatile cu care s-au confruntat nord-irlandezii din cauza Brexit-ului si a tipului de Brexit ales de guvernul Regatului Unit”, a explicat UE in documentul sau.

In ceea ce priveste aspectele sanitare si fitosanitare, propune o certificare simplificata si o reducere a controalelor oficiale pentru o gama semnificativa de produse de vanzare cu amanuntul. Acest lucru este echivalent cu o reducere de 80% a controalelor necesare in prezent. Pentru a proteja integritatea pietei unice, UE solicita o serie de conditii si garantii, cum ar fi onorarea angajamentului de catre Regatul Unit de a finaliza constructia punctelor permanente de control la frontiera, ambalaje si etichete specifice care indica faptul ca marfurile sunt vandute numai in Regatul Unit. si monitorizarea consolidata a lanturilor de aprovizionare. Si crearea unui mecanism de control.

In ceea ce priveste vama, UE ofera extinderea domeniului de aplicare a sistemului actual privind „marfurile fara risc” de intrare pe piata unica la un grup mai larg de companii si produse. De asemenea, ofera reducerea la jumatate a procedurilor vamale necesare pentru aceste marfuri.

Asigurarea aprovizionarii cu medicamente pe termen lung

In ceea ce priveste medicamentele, UE ofera companiilor farmaceutice din Regatul Unit sa isi poata mentine toate functiile de reglementare acolo unde se afla, furnizand pietei din Irlanda de Nord medicamente care au fost autorizate de autoritatea de reglementare din Regatul Unit in conformitate cu protocolul. Acest lucru poate asigura o aprovizionare pe termen lung si neintrerupta de medicamente in Irlanda de Nord. In ceea ce priveste ultimul punct, acela al cresterii participarii democratice in regiune, UE propune o serie de masuri pentru imbunatatirea schimbului de informatii cu partile interesate si autoritatile din Irlanda de Nord cu privire la punerea in aplicare a Protocolului si a masurilor UE relevante.

Acesta este punctul de plecare al negocierilor care au inceput vineri. Marea Britanie crede ca UE nu merge suficient de departe. UE vrea sa-si protejeze piata interna si refuza sa renegocieze acordul Johnson privind Brexit, care s-a dovedit imposibil. „Protocolul nu functioneaza. El a pierdut complet sprijinul unei comunitati din Irlanda de Nord [unionistii]”, a spus Lord Frost la inceputul negocierilor. Si nu a exclus activarea articolului 16 din Protocol, care permite oricareia dintre cele doua parti sa elimine toate masurile de frontiera daca acestea conduc „la dificultati economice, sociale si de mediu care pot persista sau altera comertul”.