Guvernul SUA a anuntat miercuri o modificare a listei produselor europene supuse tarifelor. A eliminat mai multe din Grecia si Regatul Unit, dar a inclus si altele din Germania si Franta, pentru care a mentinut o rata intre 15% si 25%, pe fondul disputei privind subventiile Airbus.
„Uniunea Europeana (UE) si tarile membre nu au intreprins masurile necesare pentru a se conforma deciziilor Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC)”, a declarat intr-un comunicat reprezentantul SUA pentru comert exterior, Robert Lighthizer, insa el a subliniat ca „ un nou proces va incepe sa ajunga la” o solutie “de durata”.
Lighthizer a calificat modificarile drept „modeste”, care nu afecteaza produsele spaniole, si a subliniat ca „volumul produselor europene care fac obiectul acestor masuri va ramane neschimbat la 7.500 de milioane de euro, iar tarifele la 15% pentru produsele aeronautice si 25% pentru toti ceilalti.”
Disputa comerciala
Aceasta modificare va intra in vigoare la 1 septembrie 2020. Masura este cel mai recent episod al disputei comerciale ca urmare a conflictului privind subventiile primite de producatorul european de aeronautica Airbus in detrimentul rivalului sau american Boeing, pe care OMC. s-a hotarat in favoarea Washingtonului, dandu-i unda verde pentru a impune taxe pe produsele UE si Marea Britanie.
Miercuri a fost termenul stabilit de Biroul Reprezentantului pentru Comert Exterior (USTR, in limba engleza) dupa ce a deschis cu luni in urma o perioada de consultare publica cu privire la relevanta acestei noi masuri de presiune comerciala, care ar putea insemna trecerea actualelor tarife intre 10 si 25% pana la 100%.
Produsele potential afectate includ whisky-ul scotian, vinul spaniol si francez si maslinele grecesti si spaniole. Saptamana aceasta s-a aflat ca un grup de 13 senatori, atat republicani, cat si democrati, au cerut oficial USTR, printr-o scrisoare, retragerea taxelor la produsele europene in fata crizei economice acute din SUA din cauza pandemiei de coronavirus.
„Cererea pentru aceste produse a scazut, lasand importatorii si distribuitorii cu produse in valoare de luni de zile, o mare parte din ele perisabile, in depozit si in tranzit, fara o data la vedere din cauza pandemiei”, au spus senatorii, inclusiv democratii Robert Menendez si Dianne Feinstein. si republicanii John Barrasso si Pat Toomey.
Neincrederea transatlantica
Dupa adoptarea acestei masuri, comisarul european pentru comert, Phil Hogan, a cerut Washingtonului in iulie sa ridice aceste tarife „nejustificate”, fara niciun raspuns pana acum din partea Washingtonului.
„Uniunea Europeana a facut propuneri specifice pentru a ajunge la o solutie negociata in disputa transatlantica prelungita asupra producatorilor de avioane civile si ramane deschisa sa colaboreze cu Statele Unite pentru a ajunge la o solutie echitabila si echilibrata”, a spus Hogan.
Uniunea Europeana si Statele Unite sunt aliati traditionali, dar de la sosirea lui Trump la Casa Alba in ianuarie 2017, increderea reciproca a fost rupta si atat Washingtonul, cat si Bruxellesul privesc cu suspiciune actiunile de pe cealalta parte a Oceanului Atlantic.
Guvernul respinge decizia SUA
Guvernul a respins decizia Administratiei Statelor Unite de a mentine tarifele suplimentare impuse exporturilor de produse spaniole si europene ca urmare a panelului Airbus din cadrul Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC), si care afecteaza, in primul rand, industria alimentara.
Reyes Maroto: „In prezent, UE si statele membre ale consortiului (Spania, Franta si Germania) respecta pe deplin regulile OMC”
Mai exact, Ministerele Industriei, Comertului si Turismului si Agriculturii, Pescuitului si Alimentatiei au emis o declaratie comuna in care au incredere ca se va ajunge la un acord care sa inverseze dinamica actuala in relatiile comerciale dintre ambele tari, cu interese economice reciproce, si ca negocierile sa fie reluate „de urgenta” pentru gasirea unei solutii la acest conflict. Executivul spaniol si-a reiterat in mod repetat „opozitia frontala” fata de aceste tarife si a aparat „intotdeauna” cautarea unei solutii negociate.
Ministrul Industriei, Comertului si Turismului, Reyes Maroto, considera ca, in prezent, UE si statele membre ale consortiului (Spania, Franta si Germania) respecta pe deplin regulile OMC si cerintele panelului din Airbus. caz, pentru care considera ca Statele Unite ar trebui sa retraga masurile de represalii si sa caute o solutie la conflict.