Hotelul vs site-urile de cumparaturi in grup

Am ajuns sa privesc problema site-urilor de cumparaturi in grup din doua puncte de vedere: punctul de vedere al cumparatorului si punctul de vedere al furnizorului. Pentru cumparator situatia e simpla, poti gasi oferte interesante pentru o sumedenie de bunuri sau servicii.Din punctul de vedere al hotelierului abordat de peste 10 site-uri de asemenea fel, situatia sta cu totul altfel si pot spune ca incet si sigur am fost transformata in hater. Nu vreau sa dau nume pentru ca nu consider ca este important numele, ci modelul de business.

Discounturi peste discounturi

Sunt cateva motive pentru care nu as recomanda unui hotelier* care se respecta sa colaboreze cu un asemenea site de cumparaturi in grup si le voi enumera mai jos.

Termene de plata eratice – Am discutat cu aproximativ 10 siteuri de cumparaturi in grup (cele mai cunoscute, din cele peste 50 existente) si pot spune ca termenele de plata variaza intre 7 zile lucratoare de la incheierea ofertei pe site pana la 45 sau 60 de zile de la terminarea perioadei de oferta. Pentru un hotel de aproximativ 40 de camere, un termen de plata ca acestea poate deveni o problema de cash flow, care se rasfrange asupra angajatilor mai intai si asupra furnizorilor dupa aceea.
Comisioanele percepute – Comisioanele percepute de site-urile de cumparaturi variaza intre 30 – 50% din valoarea serviciului vandut. Cand aud asemenea cifre ma ia o usoara durere de cap si incep sa le explic domnilor cum ca pentru a colabora cu ei, trebuie sa vin cu bani de acasa. Exempli gratia Hotelul Tranzzit are un tarif afisat de 49 E, pentru a crea o oferta atractiva si conforma cu cerintele unui asemenea site, discountul trebuie sa fie de aproximativ 50%, prin urmare trebuie vanduta camera cu 25E, din care trebuie virat un comision de 30 – 50% catre site. Daca facem o medie a comisioanelor, rezulta ca hotelul primeste la final maxim 17.5E. Din acestia scadem cheltuielile zilnice (produse de curatenie, vanity sets, spalatorie / lenjerie etc) si rezulta la final ca suntem pe minus. Nu punem la calcul uzura, amortizarea, taxele si impozitele.
Fidelizarea clientilor – De fiecare data cand discut cu un reprezentant al unui asemenea site, aduce in discutie fidelizarea clientilor. Promisiunea intoacerii clientilor este mirajul fiecarui hotelier si se poate cadea in aceasta capcana atat de usor, dar avem o problema pur romaneasca – fie ca profilul userului este 25 – 35 ani, urban, cu venituri peste medie, sau avem un client cu venituri medii si studii medii, romanul este “mocangiu”. Nu se va intoarce intr-un hotel dupa ce si-a consumat voucherul, sau daca se va intoarce va cere acelasi pret cu discount, cu care s-a obisnuit de pe siteurile de cumparaturi in grup.
Politici OTA si GDS Multe dintre sistemele de rezervari si GDS-uri obliga un tarif minim de vanzare. Nimeni nu vrea sa se supere cu cei care iti aduc 50 – 100 nopti pe luna.

Acestea sunt doar 4 dintre motivele pentru care eu nu as recomanda un parteneriat cu un site de cumparaturi in grup. Dar as mai avea cateva: atitudinea angajatilor, modul de a strange cu usa, aroganta de care dau dovada, probleme la implementarea modelului de business etc.* clar privesc problema din punctul de vedere al unui hotel bucurestean.

Pentru unitati de cazare de tip leisure, nu ma pot pronunta.

Bonusuri

Anecdota 1 am fost abordata de un asemenea site cu replica “avem peste 120.000 de adrese de mail din Bucuresti” (Bine monser si cu ce ma incalzeste cand eu vand cazare in Bucuresti?)

Anecdota 2 cunosc o doamna care are un salon, din 250 de vouchere vandute, 1 singura persoana a cumparat si alte servicii.Tnooz a facut o comparatie interesanta intre psihopati si asemenea siteuri, mai precis exponentul cel mai cunoscut si copiat (Groupon).