Asa l-au vazut artistii din Bilbao

Cum era Bilbao la sfarsitul secolului al XIX-lea, cand incepuse o cursa rapida pentru progres economic? Cum s-au schimbat societatea, cultura, tesatura urbana si cele mai emblematice cladiri ale sale in acei 50 de ani?

Urmele saltului inainte al acestui oras din Tara Bascilor pot fi vazute in expozitia din Bilbao si pictura din Muzeul Guggenheim din acest oras, care prin 30 de lucrari de arta urmareste modernizarea rapida inceputa in jurul anului 1880 si a culminat, brusc, in 1936.

De la Paris la Bilbao

Sunt lucrari de format mare realizate de artisti locali sau cei care au ajuns in capitala Biscaiei atrasi de promisiunile progresului economic, care au adus idei avangardiste de la Paris intr-o valiza cu vopsele si pensule.

Prin aceste picturi si picturi murale se pot vedea barcile comerciale din estuar si terasele dedicate agrementului, viata burgheziei si a satenilor, vaslasii, lupta si moartea pe mare, eroii sportului, treburile zilnice la pescuit. port sau pelerinaje intr-o curtea bisericii.

Terasele, pelerinajele, dansurile, munca la tara si viata marina sunt cateva dintre cartile postale care au reflectat un oras care s-a schimbat pentru totdeauna.

Expozitia, deschisa intre 29 ianuarie si 29 august, este intampinata de o serie de fotografii cu Bilbao la sfarsitul secolului si de un spatiu in care este contextualizata importanta sculptorului Paco Durrio, autorul Monumentului lui Juan Crisostomo de Arriaga, care se afla in fata Muzeului local de Arte Frumoase.

Noua scena urbana

In prima sala puteti vedea lucrari ale lui Adolfo Guiard, Ignacio Zuloaga, Anselmo Guinea, Manuel Losada si Jose Arrue, care reflecta modul in care scena urbana a orasului se schimba.

De exemplu, sunt barcile ancorate in estuar si privelistile asupra marii dintr-o casa, asa cum se vede in La estuary din Axpe si Pe terasa, de Guiard.

In timp ce Amanecer, de Zuloaga, Las Valkyrias, de Losada si La Fuente de la Salud, din Guineea infatiseaza burghezia iluminata prin membrii Clubului Kurding.

Membrii sai, tineri oameni de afaceri din oras, au insarcinat pictori din Paris sa decoreze salile clubului social, care surprind atmosfera de agrement din Bilbao in scene de zi cu zi, precum cele care au loc in biserica San Nicolas si Arenal in zori. , sau scena rurala cu sateni si bertsolari – menestreli – din imprejurimile muntoase din Zubiaurre.

Mare si munte

Daca prima camera vorbeste despre oras, a doua se concentreaza pe mare si munti, unde se poate observa ca exista diferente cromatice intre diferitele peisaje.

Importanta marii pentru viata din Bilbao este reflectata in The Basque Sailor Shanti Andia , Temerario de Ramon Zubiaurre, care priveste la orizont in mijlocul furtunii; sau tripticul Liric si religie de Gustavo de Maeztu, care surprinde agitatia populara din cauza mortii la sosirea unor pescari pe continent.

Pe partea memoriei rurale, vedem sateanul care culege recolta in La siega de Guiard, precum si lumea vitelor si festivalul in picturile lui Francisco Iturrino, precum Los garrochistas , Escena campera si Fiesta en el campo ; Exemple contrastante de pictura postimpresionism si fauve invatate la Paris si introduse in Spania.

Spatiul se inchide cu Triptic of the War de Aurelio Arteta si cu Totem de Agustin Ibarrola, care prezinta instrumentele sateanului, dintr-o viata la ferma, de parca ar fi fost sculpturi.

Traditiile de ieri

A treia si ultima camera reprezinta modul in care artistii locali au vazut traditiile basce si cum se potrivesc acelor intr-o societate in schimbare.

Pe langa nasterea noilor idoli ai sportului, cu Athletic Club in prim-plan, se vede importanta pe care acestia au acordat dansului.

Dansurile, fotbalul si pelerinajele sunt alte carti postale reflectate de acea generatie de artisti care a creat in Bilbao.

Asa se vede cu pictura costumbrista de Manuel Losada Don Terencio y Chango , El txistulari , la lumea dansului din pridvorurile de la En la romeria de Arteta, trecand prin recolta de mere de toamna si sagardantza (dansul merelor) in opera lui Iisus Olasagasti.

Sala expune viziunile lui Jose Arrue despre pelerinaje si Dansurile Suletinei de Jose Maria de Ucelay, o pictura care ofera o viziune enciclopedica a unuia dintre cele mai vechi dansuri din Tara Bascilor, mascarada Zuberoa.