Turismul in zona montana si etica alpina

turism

Cea mai mare parte a guvernelor si a comunitatilor montane considera turismul ca un element major al strategiei lor economice. Dar in afara beneficiilor economice si locurilor de munca create, turismul este mai mult decat o activitate economica. El constituie un ansamblul complex de activitati umane si sociale, de servicii care sunt utilizate diferit de catre regiuni in functie de tipul de turism dezvoltat sau incurajat.

Putem astfel distinge turismul de masa, turismul cultural, turismul de sanatate si, din ce in ce mai mult, ecoturismul si turismul sportiv. Aceste activitati variate, alaturi de componentele lor sociale, culturale, economice si relaxante, ar trebui sa fie mai bine coordonate pentru a creste avantajele din turism ale comunitatilor montane. Fara o gestiune prudenta a acestor activitati, beneficiile din turism nu vor aduce profituri acestor activitati, ci dimpotriva, le vor lasa intr-un mediu degradant, sub aspect relaxant, cultural si economic.

La scara globala, mai multi factori favorizeaza o crestere rapida si continua a turismului, care atinge azi toate zonele montane de pe glob. Printre acestia, urbanizarea, mobilitatea persoanelor dispunand de timp si resurse financiare, tehnologiile comunicatiei si constientizarea bogatiei naturale si culturale a zonelor montane.Astazi, principalii factori care favorizeaza turismul din zonele montane sunt: atractivitatea, accesibilitatea si imaginea regiunilor turistice.

Atractivitatea

Anchetele turistice arata importanta aspectelor estetice si a deconectari in dezvoltarea atractiei montane. De-a lungul timpului, turistul montan a fost cel ce a cautat o activitate fizica, cel ce a cautat sa ingrijeasca sanatatea si/sau cel ce apreciaza frumusetea peisajelor.Azi, aceiasi factori explica inca atractia muntilor, pentru ca 40% dintre calatorii europeni aleg astfel de destinatii. Anchetele arata ca mediul cultural, in special locuitorii si cultura lor, constituie un element major al experientei turistice, iar muntele este cel care ofera aceasta diversitate culturala. Citadinii considera locuitorii din zonele montane, ca fiind apropiati de natura, valorizand respectul pentru biodiversitate si conceptul de productie, ca si conceptia lor spirituala. Posibilitatea schimburilor si relatiilor cu comunitatile montane determina cererea pentru turism autentic si pentru ospitalitate culturala, care se dezvolta rapid.Dar aceasta crestere inmulteste numarul constructiilor, ce determina necesitatea aprovizionari cu apa potabila, aprovizionarea cu hrana si bautura, crearea de infrastructuri sanitare si de recreere, altereaza caracterul insusi al culturii montane.

Accesibilitatea

Atractivitatea si accesibilitatea constituie doi factori majori pentru incurajarea sosirilor vizitatorilor. Chiar daca vizitatorii regiunilor montane depind de marile retele de transport pentru a parasi zona urbanizata, esentiale sunt sistemele de transport locale, care explica atractivitatea locala. Rutele montane trebuie sa fie completate de sisteme teleferice, telescaune, carari pentru drumetie sau mountain bike, cateodata chiar de elicoptere care permit accesul in spatiul montan.In tara noastra, lipsa sau starea proasta a drumurilor pune probleme sub aspectul accesibilitatii, insa o imbunatatire a retelei de transport va contribui in mod sigur la stimularea turismului.

Imaginea regiunilor turistice

O puternica influenta asupra frecventarii zonelor montane o au de asemenea reprezentarile pe care si le fac vizitatorii despre zona vizitata. Conceptul de reprezentare, care evoca ansamblul ideilor si impresiilor, pe care o persoana il are asupra locului sau de destinatie, permite explicarea atractiei psihologice a unei regiuni. Organizatorii voiajelor turistice stiu ca este foarte important sa creeze imagini pozitive pentru a dezvolta noi piete. Astfel, se creeaza o imagine pozitiva a locului turistic ideal in termeni de: accesibilitate, climat, odihna , securitate, igiena, primire, calitatea cazarilor si raportul de calitate/ pret, imagine utilizata pentru promovarea turistica. Dar aceste imagini pot, in mod invers, avea un efect negativ asupra fluxului turistic. Si atunci cand o imagine negativa exista deja este foarte greu a scapa de ea.

Etica alpina – protectia naturii

Etica alpina contine protectia naturii si a mediului inconjurator deoarece exista locuri pe care nu poti pasi fara un sentiment de parere de rau precum : izvorul in drum spre refugiul Costila, pantele de sub refugiul Costila si Cabana Ascunsa, poiana din fata refugiului Diana, ca sa nu mai vorbim de imprejurimile cabanelor frecventate de un numar mare de turisti (Plaiul Foii, Caraiman, Babele, Virful cu Dor…).

Sanctuarele alpine ale muntilor trebuie pastrate in starea data de natura:

— Nu aruncati la intamplare ambalaje, hartii, cutii de conserve, sticle si borcane, pungi si cutii de plastic ! Se recomanda folosirea alimentelor neambalate ca salamul, nucile, stafidele. Multe resturi de alimente se dezintegreaza usor, dar altele, cum sunt cojile de citrice, necesita un timp indelungat.

— Nu rupeti florile ! O alta norma de etica alpina. In afara de faptul ca distrugem flora montana, trebuie sa fim constienti ca florile se ofilesc inainte de a apuca sa le punem intr-un vas cu apa. Sa ne bucuram de flori privindu-le si sa le lasam sa-si traiasca viata unde au crescut.

— Nu strigati ! In primul rand deranjam pe cei veniti sa se reculeaga in linistea muntelui si in al doilea rand speriem animalele.

— Locurile pentru cort se pastreaza curate, fara distrugerea gazonului si saparea santurilor in jurul cortului !

— Nu faceti focul la intamplare. Alegeti un loc unde au mai facut si altii foc, cautand a nu distruge iarba in mai multe locuri. Se iau masuri drastice sa nu se provoace incendii in padure si jnepenis.Ideea protectiei naturii trebuie propagata pretutindeni si in orice ocazie.