O poseta numita dorinta

Obsesia posetelor si-a facut simtita prezenta sfarsitul anilor ’90 in Paris. In acea perioada poseta ” Baguette ” de la Fendi era disponibila doar in magazinul Lagerfeld Gallery . Clientele stateau in lista de asteptare pentru a avea aceasta poseta care a starnit o adevarata isterie feminina. Marcile au observat fenomenul si, in scurt timp, pe piata a aparut o pleiada de noi posete. Un boom care a facut ca acest accesoriu sa devina ravnit peste masura de orice femeie. Spre deosebire de haine posetele nu au nevoie de “marimi” si ajustari. Economic sunt mai rentabile de produs decât o rochie. In scurt timp aparusera pe piata Dior Saddle si Lady Dior, declinate in toate variantele, posete care prin forma lor au facut inconjurul lumii dar mai ales reprezinta obiectul unui brevet.

Mai nou, pentru a deveni obiect cult, o poziție trebuie botezată. De cand pozetele au un nume viata femeilor sa schimbat. Inainte, in magazinele de lux, clienta o cerea pe cea vazuta in fotografia unei vedete si in paralel obiectul avea referinte complica  (coduri). In parfumerie sau bijuterie a da o “stare civila” unui obiect este un fapt curent. In lumea posetelor este o noutate, cu excepții notabile precum Kelly ( Hermes ), 2.55 ( Chanel ), Lady D ( Dior ), menționează o recenta ancheta feminină din Madame Figaro .

Dar, in contextul actual cand piata este invadata de noi modele in fiecare sezon, marcile au decis sa mizeze pe un produs personificat printr-un nume propriu. Inainte fenomenul era centrat in jurul brandului, azi modelul este in fata. Clientela din marile magazine pariziene ( Printemps, Laffayette ) cautau ultimul model Dior sau Chanel, azi ele intreaba direct de Coco’s Croco , de Heloise (Chloe) din piele lacuita sau de Elvie ( McQueen ). Fenomenul este in plina expansiune si se intinde dincolo de sectorul luxului. Poseta Mango se numeste Pantone si in 2006 a invadat vitrinele pariziene.

Numele posetelor poate fi dat de tema ultimei colectii sau de design in sine. Samourai 1947 de Dior este o referinta la anii ’40, dar si armura samurailor cu detalii orientale pretioase. Alte branduri optează pentru detalii… care face diferenta. La Balenciaga o poseta se numeste Giant datorita niturilor de metal imense ca niste degetare, iar unele marcii mizeaza pe notiunea vaga de stil. La YSL exista Downtown , pentru nonsalanta si Uptown pentru chic urban. In unele cazuri numele este dat de “nasa” posetei, cea care la inspirat pe designer in acel sezon, cum face Marc Jacobs : Venetia (Venetia Scott), Stam (Jessica Stam), Julianne (Moore), Swank (Hilary), Carolyn (Bessette Kennedy). A cunoaste biografia posetei si familia ei a devenit noua obsesie feminina. Drept dovada ultimului numar din Madame Figaro propunea un test de cunostiinte despre posete dotat cu premii generoase.

Dumnezeu a creat femeia, iar designerul… ia oferit poseta. Se numeste Venus Bag sau pitonul negru de la Armani . Relatia dintre femeie si poseta este adesea o care trece adesea peste logica rationalului. In mod ironic presa denumeste aceste ” IT bags ” drept ” emotional baggage “.

Un star poate consacra o poziție până atunci… normala. Reteta datează de cand Grace Kelly a făcut dintr-o poziție Hermes un obiect iconic. Marcile doresc sa perenizeze pozetele, sa le faca sa traiasca mai mult decat un sezon si astfel sa le “treaca” in posteritate.

Posetele create de Silvia Venturini Fendi au facut inconjurul lumii, iar in 19 octombrie au fost vedete in prezentarea de pe Marele Zid Chinezesc. Primul mare succes sa numit Baguette (1997), creat din dorinta de a scapa de minimalismul poluant al sfarsitului anilor ’90 si de la regasi fantezia, a fost inspirat de modul in care francezii “transporta” painea la brat si in decursul anilor a fost declinat in mai bine de 700 de varianta. Alte modele de istorie create de Fendi au fost: Doctor Bag (1994), Spy (2005) cu buzunar secret, Chef (2003), B.Fendi (2006), B.Mix (2007), To You (2007).

Un moment cu totul amuzant din istoria recenta a posetelor este descris de New York Times sub numele de Kelly Girls . Obsesia pentru posetele Hermes le uneste pe fete online, in deja celebrul purseblog.com unde utilizatorii povestesc ultimele cumparaturi, fantasmeaza despre poseta de viz pana la a pierde in excesive detalii tehnice. Fetele se intalnesc si in viata reala, merg pe Madison Avenue in fiecare vineri, se intalnesc in diverse orase. New York Times relata ironic cum la prima intalnire fetele s-au “recunoscut” dupa poseta fiecareia. Obsesia dupa gentile Hermes a facut ca ele sa fie considerate cele mai snoabe cand de fapt, fara a fi ” shopaholics“sunt doar colecție:” suntem niste doamne medii cu o pasiune “sau cum spunea una dintre ele:” Am crezut ca ceea ce doresc este doar Birkin, dar m-am inselat. Acum am 3 Birkin si 8 din celalalte modele. Hermes mi-a schimbat viata, ma facut mai selectiva, acum cumpar mai putine porcarii, in cealalta parte a vietii mel e “.

In 2007 Cartier , lider mondial in bijuterie, a mai scris o pagina in istoria posetelor IT. Cu poseta de zi Marcello , botezata dupa Marcello Mastroianni , eroul din La Dolce Vita , marca readuce in prim plan arta sa in prelucrarea pielii. Pielea este o legitimitate istorica pentru marca, posete de seara si mica marochinarie au facut mereu parte din trecutul sau. Existand in 3 dimensiuni este o poseta traditionalala si moderna, personalizata la Paris si livrata in 3 luni de zile. Lumea bijuteriilor se uneste cu cea a posetelor de lux si in curand pielea va straluci cu nestemate.

Un alt moment din istoria poartă cu numele sa scris la Paris in 2007. Aici ultima modă nu este să cumperi poziția IT, ci sa o inchiriezi. 3 site-uri ofera acest serviciu contra unui abonament lunar. Te inscri, platesti o cotizatie, nu mare, si iti pot alege pozitia de viz pentru 24 de ore. Impachetata frumos, in cazul in care nu esti pe o lista de asteptare, ea iti este livrata la ora si locul stabilit. Varianta ideala pentru a face impresie un eveniment si a iesi… destul de ieftin!