Tatuajul se ridica la categoria de arta in cea mai mare expozitie din istoria sa

Tatuaj este un termen care provine din cuvantul polinezian tatau, care inseamna literal „rana deschisa” si care a fost descoperit in secolul al XVIII-lea de catre echipajul capitanului Cook pe acele insule indepartate. Tehnica desenarii pielii este insa mult mai veche si a aparut in diferite culturi, spatii si vremuri in ultimii 5.000 de ani, asa cum se arata in noua expozitie Caixa Forum Madrid 

De la margine la mainstream

Produsa si organizata de Musee du Quai Branly – Jaques Chirac din Paris si Fundatia ”la Caixa”, expozitia, care poate fi vazuta pana pe 17 aprilie, reuneste peste 240 de lucrari istorice si contemporane, inclusiv picturi, desene, fotografii, carti, obiecte precum instrumente de tatuaj, masti sau stampile si materiale audiovizuale.

De remarcat sunt si cele douazeci de prototipuri de corpuri hiperrealiste modelate in silicon si tatuate cu cerneala, create expres pentru aceasta expozitie, de maestri ai acestei arte din diferite parti ale lumii: Horiyoshi III, Filip Leu, Mark Kopua si Kari Barba.

Montajul actual adauga si semnaturile artistului venezuelean Jee Sayalero si madrilenei Laura Juan, a caror activitate reflecta izolarea sociala si incertitudinea in timpul pandemiei.

Expozitia exploreaza diferitele utilizari ale tatuajului de-a lungul istoriei si, de asemenea, rolul social pe care l-a jucat aceasta practica in diferite culturi, de la represiune la revendicare.

Prin toate aceste piese, dintr-o abordare fara precedent , sunt explorate diferitele utilizari ale tatuajului de-a lungul istoriei si, de asemenea, rolul social pe care aceasta practica l-a jucat in diferite culturi, de la represiune la revendicare.

Astfel, pe masura ce calatorim prin lume prin tatuaj, ii vom descoperi originile, evolutia, tehnicile sau curentele acestei arte, care este in prezent un fenomen mondial (doar in Europa se estimeaza ca 12% din populatie are ceva tatuaj, in timp ce printre mileniali, unul din doi este tatuat).

Cea mai mare expozitie despre tatuajul ca arta

„Legat de modernitate, a existat un „boom” poate neasteptat al tatuajelor, care sunt un mijloc puternic de comunicare si exprimare care manifesta personalitate”, explica directorul Fundatiei la Caixa, Elisa Duran.

Astazi, tatuajul este un fenomen la nivel mondial, pana la 12% din populatia europeana si unul din doi mileniali avand cel putin un tatuaj.

Avand in vedere fascinatia pentru tatuaje si pentru pielea transformata in panza, de la impulsul atractiei de targ pana la exprimarea personalitatii sau apartenentei la un anumit grup, lucrul logic, pentru curatoarea expozitiei, Anne Richard, a fost ca tatuajele aveau lor loc in muzee.

Astfel, pe baza analizei unor experti in arta contemporana, istorici, antropologi sau etnografi, expozitia ridica o dezbatere din care sa privim aceasta practica, care a evoluat social de mana omului.

„Aceasta este cea mai mare expozitie mondiala dedicata acestei expresii artistice. Un omagiu adus tuturor acelor artisti care au contribuit la evolutia sa, al caror rol nu a fost niciodata revendicat in muzee”, conchide Duran.

Tatuajul in istorie

In cinci spatii, descoperim, de exemplu, ca tatuajele erau un element de identitate colectiva in Polinezia, ca erau prezente in armatele coloniale din secolul al XIX-lea si ca formau un limbaj al codurilor non-verbale in inchisorile rusesti.

Ca moko , un tatuaj de curbe si spirale inspirat de lastarii de feriga care a fost ornamentul specific sefilor si razboinicilor din Noua Zeelanda, este astazi considerat o comoara nationala (taonga) si ca in insulele Samoa, pe’a (tatuaj) masculin) a fost necesar pentru a obtine o sotie.

Ca in Europa de Vest mumia Otzi, cu mai bine de 4.500 de ani, constituie cea mai veche dovada a practicii tatuajului sau ca 2.000 de ani mai tarziu, unele dintre cele 200 de popoare celtice stabilite in ceea ce este astazi Franta, Belgia si Germania au prezentat si ele semne pe corp.

Expozitia abordeaza, de asemenea, modul in care tatuajul a jucat o functie discriminatorie timp de secole , ca semn de supunere si chiar de pierdere a identitatii pentru a deveni, de la mijlocul secolului al XIX-lea, un purtator de mesaje, fie ele intime sau sociale.

In plus, putem observa cum inventia masinii electrice de tatuat in 1891 de catre americanul Samuel O’Reilly a favorizat raspandirea tatuajului sau ca Sutherland MacDonald (1850-1937), cunoscut drept „Michelangelo al tatuajului”, a devenit tiparit pe cartea sa de vizita, inca din 1891, cuvintele „artist tatuator”.

Printre cele mai curioase obiecte se numara un stilou electric conceput de inventatorul Thomas Edison in 1877 (un antecedent al actualei masini de tatuat); un portret cu pictura acrilica a lui Artoria, un celebru artist de spectacole din anii 1920; Instrumente de tatuaj din secolul al XIX-lea din Indonezia, Birmania, Tunisia, Argentina sau Australia; si portrete ale unor grupuri cu tatuajele lor de identificare, cum ar fi gasca mara din America Centrala sau mafia yakuza japoneza.

Artisti prezentati

Sunt recunoscuti si artisti care pastreaza aceasta arta straveche, cum ar fi tatuatorul filipinez in varsta de 104 ani, Whang-od Oggay, considerat ultimul maestru care a folosit batok (tatuaj traditional realizat manual), si mari maestri care au revolutionat mediul tatuajului contemporan. precum Don Ed Hardy (1945), care a favorizat schimburile artistice internationale si a transformat fascinatia pentru stravechea arta japoneza a tatuajului in energie creativa.

De asemenea lui Henk Schiffmacher, renumit artist tatuator prin ale carui maini au trecut membri ai trupelor Red Hot Chili Peppers, Pearl Jam sau regretatul lider al Nirvana, Kurt Cobain.

Este vorba, explica presedintele Muzeului Quiai Branly, Emmanuel Kasarherou, „sa aducem un omagiu unei opere artistice foarte slab recunoscute in muzee, sa acordam o recunoastere deplina care depaseste periferia”.

Pentru ca daca tatuajul este ceva, este o arta democratica si atemporala care ajunge in toate paturile si locurile lumii.