Intrucat fiecare fundatie are scopul de a pastra urmele persoanei reprezentate, in cazul pe care il discutam, nu ar fi doar ingrijirea si diseminarea, studierea si analizarea activitatii sale literare, in special a poeziei, ci si a proiectiei artistice plastice. Poate ca, in alte conditii, ale timpului sau si ale vremii si ale societatii sale, Alberti ar fi putut fi considerat nu doar un mare poet si scriitor (teatru, memorii, scenarii de film), ci si un mare autor plastic. Ar fi putut, eventual, sa se dedice celor doua activitati si celor doua arte, ar fi putut sa faca si sa construiasca mai multe lucrari plastice, mai mari ca dimensiuni, cu materiale mai bune.
Incepem cu acest aspect, poate nu atat de cunoscut, poate ca Fundatia, printre multe alte obligatii, ar trebui sa incerce pe cat posibil, inainte ca lucrarile sa se deterioreze sau sa se piarda, sa execute si sa construiasca, daca nu este deja a facut un Motivat. Catalogul operei sale plastice, fundamental, desene… Pentru ca, ele ar da un zbor inalt intelegerii acestei persoane, acestei figuri, acestui personaj, acestei fiinte umane, care ca toti, poate avea luminile si intunericul lui, ei. luminozitatea si umbrele ei, ci ca a trait si a respira si a fi si a fi, sub acest soare si pe acest pamant, o vreme, un timp de aproape un secol, prin lumile temperate ale norilor.
Aceasta fundatie este ca trei picioare sau fundatii sau stalpi ai unei realitati, in primul rand, nu numai ca studiaza, analizeaza si pastreaza opera literara a lui Alberti, inclusiv cele peste sapte mii de carti ale sale din biblioteca personala, ci nu doar studiaza productia sa culturala in domeniu. de arta, dar este si muzeu, este casa-muzeu-fundatie.
Cu multiplicitatea ei de fonduri si activitati, nu doar biblioteca, ci si Arhiva (manuscrise, corespondenta, catalog expozitional, afise, fonoteca, videoteca, arhiva fotografica), hemeroteca, ne permit sa ne apropiem de figura Alberti, deja cea a primei sale sotii, Maria Teresa Leon, si ea scriitoare…
Cand analizam poezia lui Alberti, poezia in general, trebuie sa acceptam ca nu stim exact ce este poezia, un gen, ordonat si catalogat si analizat si construit si creat si organizat structura sa de milenii. Posibil, fraza scurta si aforismul si poezia au multa relatie intre ele, genetica si origine.
Poate ca toate aceste manifestari, fraze mici, cu ritm, se afla in inima umanitatii, inca din preistorie, pentru ca sunt modalitati arheologice, de intelegere a fiintei umane in lume, in interiorul sau, in exterioritatea realitatii. pantecele metafizicii sau spiritualitatii. Imi pot imagina, este doar imaginatie, barbatul si femeia preistorice, langa focuri, in pesteri, privind picturile, povestind, amintindu-si ideile cu fraze, dansand si cantand, celebrand ritualuri proto-religioase. Pe scurt, infruntand enormul mister si enigma a lui si din realitate.
In cadrul celebrei generatii de 27, in ceea ce priveste Fundatiile, am spune ca au avut noroc, aproape toate marile sale componente au una: Jorge Guillen, Gerardo Diego, Lorca, Alberti. Fiecare, cu particularitatile sale, in personalitatea mostenirilor pe care le-a primit, mastile si chipurile fiecarui autor de sange si oase si memorie. De asemenea, perspectiva sau dimensiunile pe care le-au oferit creatorii acestor fundatii. Din cate stiu si stiu, in cazul Fundatiei Alberti, autorul era inca in viata, desi deja mai in varsta, aproape ca a respirat acest aer, o suta de traduceri ale pamantului in jurul soarelui, a orientat cateva aspecte.
In concluzie, indicati ca functiile Fundatiilor, de exemplu cele ale lui Alberti, literatura si poezia lui Alberti, s-ar completa si le-ar completa foarte mult munca, cu atat mai mult astazi, cu facilitatile Tehnologiei Informatiei, Web si Internet, daca colecteaza, in sanul lor, informatii si documentatii, in masura posibilului, de la autori din propria generatie, dar care au intrat in istorie, ca categorie a doua sau a cincea. Eu cred ca interpretarea lumii s-ar imbogati foarte mult, pentru ca pana la urma, pentru asta este literatura, daca „ar aduna material si lucrari si documentatie ale altor autori, de exemplu, in cazul de fata a poeziei sau, si contemporanilor din generatia celor douazeci si sapte.”