Expozitie Anca Muresan la Galeria H’art

Deschiderea unei expozitii Anca Muresan la Galeria H’art este o optiune surprinzatoare pentru multi, date fiind profilul galeriei si programul sau initial in raport cu tipul de pictura practicat de artista.

Stand de vorba cu managerul galeriei, Dan Popescu, despre aceasta aparenta schimbare de program, am inteles ca expozitia nu e o intamplare, nici urma vreunui meschin interes de moment si ca, in fapt, se inscrie perfect in programul galeriei. Care nu si-a parasit pozitia initiala de avanpost al intamplarilor artistice din arta romaneasca, ci mai mult, isi asuma mai nou o intentie de scouting de o maniera mai putin evidenta.

Daca „diferenta culturala” se facea sesizabila acum cativa ani in unda socului mediatic starnit de lucrari provocatoare la adresa patternurilor mentale, culturale si sociale de functionare a unei Romanii patriarhale, acum arta calduta si cea hot se pare ca si-au schimbat reperele. Arta contemporana a castigat teren si se afla mai aproape de „gustul mediu”, pericolul venind mai degraba in opinia lui Dan Popescu din zona artei „oficiale” a vremii, cu program social si alura relationala si mergand pe drumuri mai mult decat sigure spre afirmare.

Insa arta se afla acolo unde nu te astepti, in contracurentul ideilor incetatenite. Este credo-ul care a dus la una dintre provocarile asumate de galerie, si anume expunerea lui Ion Birladeanu, autodidactul denumit si „omul din ghena”, care a ajuns, in urma participarii galeriei H’art la targuri de arta internationale precum Volta, Basel sa fie inclus acum in expozitii prestigioase alaturi de nume sonore precum Marcel Duchamp, Andy Warhol, Max Ernst, Gilbert&George etc*.

La fel, ceea ce pare a dori sa demonstreze prezenta expozitie este ca challenge-ul, sfidarea „bunului simt” si a opiniilor preconcepute, se pot petrece la fel de bine in unda unui scandal public ca cel starnit de expozitia „Stefan cel mare si Sfant” sau in spatiul unei picturi de marime a4 aparent cu nimic provocatoare. „Asta e zona riscurilor majore”, afirma Dan. Intr-adevar, este pe e o parte greu si riscant profesional sa sustii azi un demers bazat pe un mediu traditional, fara conotatii conceptuale explicite (a fi pictor este azi, cum spunea cineva, sinonim cu a fi barbat, alb, hetero…) si este greu pe de alta parte sa diferentiezi o pictura ce penduleaza intre informal si impresionism de alte lucrari ce se servesc de acelasi limbaj aproximativ. (Este si mai greu sa afirmi ca faci scouting selectand artisti demult afirmati ce opereaza in zona unor mijloace demult clasate istoric…)

Pentru cei ce cunosc evolutia artistei, expozitia marcheaza un punct de turnura in pictura sa. Inainte aceasta se realiza prin aditie de pixeli cromatici, in lucrari foarte mari, aproape abstracte, peste care revenea intr-un timp indelungat. De-a lungul unui intreg an, se adaugau suprapuneri de pasta pe cm patrat– nu exista portiune a panzei neocupata de informatie cromatica, ca si cum ar fi fost tributare unui fel de oroare de vid.

Cele de acum sunt imagini din zona „impresii care nu vor sa devina imagini”. „Pictura impresionista e o referinta de prima instanta dar aici nu e vorba de o impresie a unei imagini ci de incercarea de a epura cumva impresiile de un continut local – ele sunt foarte generice. Pot fi impresiile oricui, oriunde. Si de fapt, niciunde. Sunt picturi care au zona estetica in ele, dar functioneaza antiestetic, explica Dan Popescu.

De aceea le-am si panotat cum le-am panotat, ca sa aratam ca ele nu sunt un continut pictural, ci o problematizare a felului in care se face pictura. Ele devin rame, exista chiar o pictura facuta din rame, care are un gen de recesivitate, nu te duce nicaieri. E exact genul de proiect care foloseste pictura impotriva ei. Un fel de incercare de eludare a subiectului, si de ironizare a practicii, pastrandu-se in aparenta, culmea, in zona picturii.” Genul proxim al picturii Ancai Muresan nu este asadar impresionismul si nici ilustrata, ci anti-esteticul. 

*History of Collage, Fred Gallery, London, 6 august – 27 septembrie (expun printre altii Marcel Duchamp, Eduardo Paolozzi, Andy Warhol, Max Ernst, Gilbert&George etc)