Festival arta moda cluj

Festivalul de arta si moda de la Cluj

Dupa modelul targurilor complexe din afara si in trend cu tendinta lumii intregi de a promova arta, Romania a organizat propriul eveni­ment care imbina doua do­menii diferite, dar ase­ma­na­toare… arta contemporana si moda. Astfel Clujul a fost in perioada 14-17 aprilie, cu ocazia Cluj Fashion Week, punctul de intalnire dintre artisti si fashionistas, dintre ardeleni si agitatia bucuresteana. Iar pe langa evenimentele din calendarul festivalului, Clujul a dezvaluit celor care l-au vizitat si alte surprize culturale. De Ioana Mitu, Cluj

Recent, gigantul de lux LVMH a lansat un site care promoveaza talente din film, fashion , arta si design, muzica si literatura – NEWNESS. Iar companii de lux precum Hermes sau Rolex au investit milioane de euro in sprijinul artelor frumoase.

Dintodeauna a existat o legatura simbiotica dintre arta si moda, chiar inainte ca designerul Yves Saint Laurent sa preia liniile geometrice ale pictorului Mondrian sau compania de lux Cartier sa deschida prima galerie de arta in 1984. Asadar era timpul si pentru Romania sa se incadreze in trend organizand recent prima intrunire de amploare a artelor contemporane cu moda autohtona si internationala. Rendez-vous-ul a avut loc in cadrul evenimentului Cluj Fashion Week, organizat de criticul de moda Alin Galatescu, unde s-au adunat de peste mari si tari 20 de fotografi de moda si lifestyle impreuna cu 20 de designeri de accesorii, 20 de creatori de arta contemporana si peste 29 de designeri vestimentari, alaturi de invitati ca Diane Pernet , fondatoarea festivalului de film fashion ASVOFF, artistii Miguel Villalobos si Graham Tabor sau fotograful de moda Mary Jensen, care a expus la Cluj fotografii din show-urile McQueen. Pe parcursul celor 4 zile de festival au avut loc workshopuri, expozitii de pictura contemporana, de fotografie de moda, de accesorii, vizionari de filme de moda si fashion show-uri.

Festivalul s-a deschis cu o expozitie de arta contemporana – Living Art, unde au fost prezente, pe toata perioada CFW, lucrari reprezentative din portofoliul casei de licitatii Artmark, din Bucuresti. De conceptul curatorial al festivalului s-a ocupat Dragos Farmazon, lucrarile alese pentru expozitie fiind semnate de artisti ca Dumitru Gorzo, Roman Tolici, Gili Mocanu, Marius Bercea sau Nicolae Comanescu. In paralel cu acest eveniment, de data asta fara nici o legatura cu Cluj Fashion Week, la Muzeul de Arta din Cluj avea loc tot un vernisaj de arta contemporana, insa cu lucrari apartinand colectiei private a clujeanului Mircea Pinte. Lucrarile de Grigorescu, Aman, Pallady sau Petrascu, care fac parte din colectia permanenta a muzeului au fost astfel inlocuite de creatii semnate de reprezentantii unei generatii tinere, dar recunoscuta international, printre care Marius Bercea, Alexandra Croitoru, Adrian Ghenie, Cantemir Hausi, Istvan Laszlo, Victor Man, Ciprian Muresan, Vlad Nanca, Cristi Pogacean, Victor Racatau, Serban Savu, Mircea Suciu, Supernova, Gabriela Vanga. Expozitia de la Muzeul de Arta din Cluj poate fi vizitata in continuare pana pe 23 mai.

In timp ce saloanele Muzeului se umpleau cu oameni si pahare de sampanie la Cluj Fashion Week, invitatii tocmai incheiau vizita unei alte expozitii.La Turnul Croitorilor (de vizitat chiar si numai pentru arhitectura) avusese loc expozitia artistilor din New York, designerul de accesorii Graham Tabor si fotograful Miguel Villalobos – 1-100, o colectie de obiecte si acesorii unisex realizate manual, in serie limitata de 100. Tabor a sustinut imbinarea artelor spunand ca inspiratia sa pentru acesoriile din piele si instalatiile din alte materiale vine si din jurul sau, din alte domenii ca teatru sau muzica.

Desi in ceea ce priveste moda vestimentara crede ca hainele si arta sunt mai separate acum decat erau de exemplu in anii ’90.Tot in Turnul Croitorilor a avut loc si expozitia 21st Century Lifestyle, despre care se spune ca a fost cea mai ampla expozitie colectiva de fotografie de fashion organizata vreodata in Romania – 180 de fotografii de la 18 artisti, printre care Razvan Anghelescu, Vlad Brateanu, Mihai Bumbut, Valentin Calinescu, Alex Conu, Cristian Crisbasan, Alex Galmeanu, Cosmin Gogu, Cornel Lazia, Ioan Nicolae, Cristian Radu. „Expunerea a fost gandita ca o instalatie, in care cadrele fotografice se imbinau cu arhitectura medievala. Invitatii erau poftiti astfel sa parcurga traseul plastic urcand treptele turnului si experimentand o panotare atipica”, spune Dragos Farmazon. Langa Turn, pe strada Baba Novac nr. 30, cei care au participat la expozitiile de mai sus au descoperit si o cafenea in ton cu tema artistica a CFW, denumita Studio Art & Perfomance. Localul arata in sine ca o galerie de arta unde sunt expuse tablouri si unde au loc evenimente artistice experimentale. Iar daca te uiti atent in unele colturi, pe scaunele din fier forjat stau picior peste picior, cu tigara in mana, modele de „artisti” manufacturati dintr-un fel de rigips, care par „de-ai casei”.

La CFW a participat si una dintre primele – si cele mai cunoscute – fotografe de podium din lume, Mary Jensen, care a expus o serie de fotografii din show-urile McQueen. Expozitia a constituit un fel de traseu vizual care a urmarit parcursul designerului vestimentar de-a lungul carierei sale.

In completarea expozitiei princi­pale au fost prezentate in foaierul hotelului Napoca (un fel de „sediu central” al evenimentului) si lucrarile altor trei fotografi romani cunoscuti – Oltin Dogaru, Gabriel Hennessey, Ciprian Strugariu. Tinutele surprinse in cadre de cei trei au fost realizate, tot in amintirea lui McQueen, de catre 12 designeri romani.

Printre colectiile realizate de tinerii designeri romani care au urcat pe podiumul CFW, de exemplu Diana Nita, s-au putut remarca aceleasi anxietati legate de mediul urban, prezente si in mediul artistic, in Bucuresti – in expozitia de pictura SuperEmbrio, din Bucuresti, a artistului Ramon Sadic, de exemplu. Tema alienarii urbane e de altfel, de la Avatar incoace si chiar mai demult, un subiect tot mai discutat, care a fost dezbatut si in cadrul conferintei 21st Century Fashion, la CFW. La conferinta, designerul Lucian Broscateanu, printre altii, a vorbit despre vesmant ca spatiu protector fata de mediu si despre legatura dintre moda, societate si arta contem­po­rana, prin intermediul designerilor uberconceptuali ca Hussein Chalayan sau Martin Margiela.