Dupa COVID-19: Care vor fi efectele emotionale pe termen lung?

Auzim ca ne indreptam in directia corecta pe masura ce curba continua sa se aplatizeze si statele incep sa slabeasca restrictiile si sa se deschida. Pentru prima data, poate exista o lumina la capatul tunelului. Vesti bune!

Dar oricat de incurajatoare ar fi aceste stiri, multi raman tematori sa se deschida prea curand, instigand la un al doilea val. Indiferent de cine are dreptate sau greseala, va veni o zi in care vom fi fara COVID-19 (buzele mele la urechile lui Dumnezeu, nu?). Si, pe masura ce incepem sa ne vindecam vietile rupte, multi dintre noi ar putea gasi ca recuperarea noastra psihologica ramane cu mult in urma flagelului acestei pandemii. Aceasta pandemie ne-a devastat din punct de vedere fizic si economic, dar ceea ce nu este raportat este modul in care aceasta pandemie ne-a infectat sanatatea mintala si o va infecta in viitor.

In lupta, avem multe nume pentru repercusiunile psihologice devastatoare ale luptei – PTSD, soc de oboseala, oboseala de lupta, nevroza de razboi si asa mai departe. Indiferent de ceea ce se numeste, circumstantele care contribuie sunt in esenta aceleasi – traume, stres prelungit si frica, impreuna cu sentimente de neputinta si pierderea controlului. Suna familiar?

Pe masura ce incepem sa experimentam replicile COVID-19, vor continua sa existe victime, nu victime fizice, ci victime care sufera de rani psihologice post-traumatice.

Cum ar putea sa nu fie acest lucru?

In mod clar, exista o mare diferenta intre lupta si adapostire in loc. Cu toate acestea, exista similitudini. Si aceste similitudini ne predispun la o consecinta a tulburarilor emotionale. Cu siguranta nu toata lumea va suferi intreruperi emotionale pe termen lung in viata lor, dar toata lumea, de la varsta de opt ani care nu si-a putut vedea bunica, pana la mama insarcinata care se confrunta cu o livrare incerta, pana la rezidentul caminului de batrani limitat la o camera a fost afectata emotional.

Acum ne pregatim sa intram intr-o lume familiara, dar schimbata. Fronturile magazinelor, mastile de fata, manusile din latex, barierele din plexiglas si asa mai departe vor contribui fara indoiala la o precautie, un curent de neincredere sociala cauzat de lunile noastre de izolare. Cat va dura pana sa ne simtim confortabili asezandu-ne intr-un teatru, mergand la un joc cu minge sau mancand intr-un restaurant? Ce se intampla daca cineva isi intinde reflexiv mana in prietenie sau sta langa noi intr-un autobuz sau metrou? Ce vom face? Ce vom simti? Nimeni nu stie.

Chiar si dupa ce COVID-19 se afla in oglinda retrovizoare, multi dintre noi vor avea o mostenire post-traumatica care va continua sa ne perturbe vietile si familiile. Putini dintre noi vor fi scutiti de un anumit grad de contaminare. Acesta va fi noul normal anormal. Dar oamenii sunt rezistenti; daca nu ar fi asa, am fi disparut cu mult timp in urma. Pe masura ce trec zilele si lunile, sensibilitatea noastra emotionala la COVID-19 va deveni mai putin evidenta, mai putin dureroasa, mai dezactivata. Din cand in cand, ceva ar putea declansa un raspuns – cineva apasandu-se impotriva ta in timp ce asteapta la coada la oficiul postal, un coleg de munca stranutand in directia ta, care trebuie sa atinga o clanta sau un cos de cumparaturi – si fara sa se gandeasca, cum ar fi, s-ar putea sa va regasiti din nou temeri si emotii vechi. Aceasta este natura posttraumei.

Rabdare, si asta va trece.

Acum este momentul sa incepem sa ne fortificam pe noi insine si pe psihicul nostru pentru ceea ce urmeaza intr-o lume post-virus. Desi paradoxal, nu este neobisnuit ca, pe masura ce lucrurile continua sa se imbunatateasca, putem vedea de fapt o crestere a nivelului nostru de suferinta. De ce? Pentru ca in ultimele cateva luni am fost intr-un fel de mod de supravietuire automata – mai putin ganditoare, mai protejanta. Este ca si cum ne-am fi tinut respiratia sub apa si am reusit in cele din urma sa ajungem la suprafata si sa respiram, doar pentru a ne da seama cat de aproape am ajuns sa ne inecam. Dar, pe masura ce incepem sa ne respiram colectiv, vom incepe sa simtim tributul pe care ni l-a facut stresul si cat de epuizati suntem, atat mental cat si fizic.

Da-ti seama ca pe masura ce intensitatea si stresul din ultimele luni incep sa se aplatizeze odata cu acea curba blestemata (!), Emotiile tale pot ramane in urma. Acest lucru este normal si trebuie asteptat. Nu credeti ca psihicul dvs. nu a fost afectat de ceea ce ati trecut – da!

Speram ca in curand ne vom indrepta spre o recuperare post-virus a vietii noastre. Desensibilizarea emotionala va aparea in mod natural in timp, atata timp cat suntem rabdatori. 

Dar, pentru a neutraliza efectele traumatice persistente ale COVID-19, nu vrem sa ne ingaduim inutil de rumegari reflexive, determinate de insecuritate, sau sa revizuim vechile indoieli, temeri sau negative. Acestea sunt obiceiuri de auto-protectie pe care le-am adoptat in timpul crizei. Dar obiceiurile sunt invatate si toate obiceiurile – chiar si obiceiurile dobandite emotional in timpul unei pandemii – pot fi neutralizate si rupte.

Iata cateva sfaturi de auto-antrenament pentru recuperarea emotionala:

1. Nu ezitati sa contactati un profesionist din domeniul sanatatii mintale daca lupta dvs. incepe sa va interfereze cu functionarea dvs. de zi cu zi.

2. Asteptati-va sa aveti ezitari emotionale cu privire la reluarea unei vieti mai normale. Acest sentiment ar trebui sa fie de scurta durata; pur si simplu calareste-i fara sa simti ca ceva nu e in regula

3. La inceput, nu te forta sa faci lucruri care se simt inconfortabile. Retineti ca desensibilizarea este un proces. Cu timpul vei incepe sa-ti vezi vechiul ego si viata emotionala emergand.

4. Fii dispus sa impartasesti cu altii preocuparile si temerile tale si vei descoperi ca nu esti singur.

5. Starile anxioase sau deprimate pot face parte din tranzitia ta. Cu orice dispozitie, fie iti este foame, fie o hranesti. Hranesti anxietate sau depresie permitand indoielilor, temerilor si gandurilor negative sa ramana necontrolate.

6. Fereste-te de ingrijorarea ,,ce-ar fi daca”. Orice ingrijorare este orientata catre o anticipare a problemelor viitoare sau a haosului. Ramai prezent, maine se va ingriji de sine.