11 motive pentru a manca varza rosie

Varza rosie este un aliment de inalta calitate nutritionala care, adaugat la o alimentatie sanatoasa, ne poate ajuta sa promovam starea de bine. De ce este recomandata? Ce ar trebui sa stii? 

Varza mov, cunoscuta si sub denumirea de varza rosie sau varza mov, foarte des intalnita in piata iarna, este originara din zona mediteraneana si era cultivata de egipteni inca din anul 2500 i.Hr. C. Apartine grupului de plante Brassica, care include alte legume bogate in nutrienti, cum ar fi broccoli, varza de Bruxelles si kale.

Totusi, diferenta sa fata de aceste legume este ca este o varietate mai bogata in compusi vegetali precum antociani, un pigment din familia flavonoidelor care se distinge prin capacitatea sa antioxidanta. Inca nu includeti acest aliment in dieta dvs.? In continuare, va impartasim in detaliu 11 motive pentru a incepe sa il consumati in mod regulat.

1. Varza rosie este bogata in nutrienti

Primul motiv pentru a manca mai multa varza rosie este valoarea sa nutritiva interesanta. Desi are un continut foarte scazut de calorii, ofera doze de vitamine si minerale care beneficiaza de sanatate. Mai exact, asa cum este detaliat de Centrul de Informatii Alimentare si Nutritionale (USDA) , fiecare portie de 89 de grame ofera:

  • Calorii:  28.
  • Fibre:  2 grame.
  • Proteine:  1 gram.
  • Potasiu:  5% din valoarea zilnica recomandata (RDV).
  • Tiamina:  5% din DRV.
  • Carbohidrati:  7 grame.
  • Vitamina K: 28% din DZR.
  • Vitamina B6: 11% din DZR.
  • Vitamina A: 6% din DZR.
  • Riboflavina: 5% din DRV.
  • Vitamina C: 56% din valoarea zilnica recomandata (VDR).

In mod similar, acest aliment ofera cantitati mici de alti nutrienti, cum ar fi fier, calciu, magneziu, fosfor, cupru si zinc.

2. Promoveaza sanatatea vizuala

Consumul de varza mov promoveaza sanatatea ochilor datorita continutului sau de zeaxantina si luteina. Dupa cum este detaliat intr-o revizuire a literaturii publicate in Arhivele de Biochimie si Biofizica , aceste doua elemente sunt creme naturale de protectie solara care blocheaza razele UV sa ajunga in retina

3. Contribuie la o buna sanatate intestinala

Datorita continutului sau de fibre alimentare si compusi antioxidanti, varza mov a demonstrat efecte favorabile asupra sanatatii intestinale. De fapt, un studiu publicat in IOSR Journal of Dental and Medical Sciences a constatat ca varza are efecte benefice in tratamentul bolii ulcerului peptic.

4. Varza rosie contribuie la sanatatea inimii

Dupa cum am mentionat deja, varza mov este o sursa importanta de antiocianine. Aceste substante cu actiune antioxidanta au demonstrat efecte pozitive in protejarea sanatatii inimii.

Dupa cum arata cercetarile publicate in Advances in Nutrition , antocianinele reduc riscul de boli cardiovasculare, inclusiv hipertensiune arteriala, atac de cord si accident vascular cerebral.

5. Scade nivelul colesterolului

Un alt beneficiu al consumului de varza rosie este ca ajuta la reducerea colesterolului ridicat si a citokinelor inflamatorii datorita continutului sau  de antioxidanti, vitamine si minerale.

Desi sunt necesare mai multe dovezi, un studiu publicat in Journal of Agricultural and Food Chemistry a constatat ca extractul de varza rosie bogat in antociani (ARCE) are un rol protector impotriva hipercolesterolemiei induse si impotriva stresului oxidativ cardiac si hepatic.

6. Promoveaza imunitatea

Nutrientii continuti in acest aliment sunt utili pentru a stimula sistemul imunitar si, in acest fel, pentru a creste apararea. Dupa cum se detaliaza in cercetarile publicate in Jurnalul International de Stiinte Moleculare , aceasta varietate de varza ajuta la combaterea inflamatiei si imbunatateste raspunsurile imune.

7. Ajuta la sanatatea pielii

Sucul de varza rosie contine niveluri ridicate de antioxidanti si fitochimice, precum si vitaminele C, E si A, care ajuta la mentinerea pielii hidratate, moale si supla . In plus, conform informatiilor din Biomolecules & Therapeutics , antocianinele sale joaca un rol fotoprotector.

8. Varza rosie are proprietati antiinflamatorii

Proprietatile antiinflamatorii ale verzei rosii au fost studiate pe larg si se crede ca ajuta la prevenirea si tratarea diferitelor boli cronice. De exemplu, un studiu pe eprubeta, publicat in Molecular Nutrition & Food Research , folosind un model artificial al intestinului uman, a constatat ca aceste tipuri de verdeata ajuta la scaderea inflamatiei intestinale cu 22-40%.

Intre timp, alte studii sugereaza ca antocianinele sale ajuta la reducerea markerilor inflamatorii care afecteaza bolile cronice precum obezitatea. De asemenea, a fost asociat cu beneficii impotriva bolilor inflamatorii, cum ar fi artrita genunchiului.

9. Poate ajuta la calmarea ingurgitarii sanilor

Desi pana in prezent nu exista rezultate complet concludente si dovezile raman limitate, se crede ca aplicarea frunzelor de varza pe sani poate ajuta la ameliorarea simptomelor de ingurgitare a sanilor.

Intr-o publicatie JBI Library of Systematic Reviews , se sugereaza ca tratamentul cu frunze de varza utilizat la femeile cu ingurgitare a sanilor poate ajuta la ameliorarea durerii, duritatea sanilor umflati si, in plus, ar putea creste durata lactatiei.

10. Varza rosie ajuta la reglarea glucozei

Varza rosie, si in special antocianinele sale, au fost legate de beneficii in controlul glicemiei si prevenirea diabetului. Un studiu publicat in revista Nutrients a concluzionat ca antocianinele din dieta au un efect modulator asupra rezistentei la insulina si, in plus, au potentialul de a modula starile de boala precum diabetul.

11. Oase sanatoase si puternice

Datorita continutului ridicat de vitamina K, varza mov este cunoscuta a fi un aliat in mentinerea oaselor puternice . Desi sunt necesare mai multe cercetari, exista dovezi care sustin rolul pe care il joaca vitamina K in sanatatea oaselor.

Include-o in dieta ta!

Dupa cum putem vedea, varza rosie sau varza rosie are beneficii interesante pentru sanatate. Este hranitor si poate ajuta la prevenirea diferitelor probleme de sanatate, precum si pentru a adauga o oarecare varietate dietei.

Totusi, trebuie sa fim constienti ca nu este un aliment „super-puternic” sau cu efecte miraculoase. Este pur si simplu o sursa buna de hrana care, adaugata la o dieta sanatoasa, ne ajuta sa ne satisfacem pofta de mancare si sa fim mai sanatosi. L-ati incercat deja cu niste cartofi fierti deliciosi si un strop de ulei de masline?